SLOVNÍK pojmov

Cenová elasticita dopytu

Cenová elasticita dopytu je miera zmeny spotreby produktu vo vzťahu k zmene jeho ceny. Vyjadrené matematicky, je to:

Cenová elasticita dopytu = Percentuálna zmena požadovaného množstva / Percentuálna zmena ceny

Ekonómovia zistili, že ceny niektorých tovarov sú veľmi neelastické. To znamená, že zníženie ceny príliš nezvýši dopyt a neuškodí ani zvýšenie ceny dopytu. Napríklad benzín má nízku cenovú elasticitu dopytu. Vodiči budú naďalej nakupovať toľko, koľko potrebujú, rovnako ako letecké spoločnosti, odvetvie nákladnej dopravy a takmer každý iný kupujúci.

Ostatné tovary sú oveľa elastickejšie, preto zmeny cien týchto tovarov spôsobujú výrazné zmeny v ich dopyte alebo ponuke.

Nie je prekvapením, že tento koncept je pre marketingových profesionálov veľmi zaujímavý. Dalo by sa dokonca povedať, že ich účelom je vytvoriť nepružný dopyt po produktoch, ktoré uvádzajú na trh. Robia to tak, že identifikujú významný rozdiel vo svojich produktoch od ostatných, ktoré sú k dispozícii.

Ak sa požadované množstvo produktu výrazne mení v reakcii na zmeny jeho ceny, je elastický. To znamená, že bod dopytu po produkte je ďaleko od svojho predchádzajúceho bodu. Ak kupované množstvo vykazuje malú zmenu po zmene jeho ceny, je neelastické. Množstvo sa oproti predchádzajúcemu bodu veľmi nerozšírilo.

Zdieľať:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email